zalecenia dotyczące ładowania akumulatorów
Akumulator można ładować tylko prądem stałym. Dlatego do ładowania stosuje się prostowniki przetwarzające prąd zmienny na stały.
Najczęstsze metody ładowania to:
- ładowanie wyrównawcze ? polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 1/20 jego pojemności do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 2,5A);
- doładowanie - polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 1/10 jego pojemności do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 5A);
- ładowanie przyspieszone - polega na ładowaniu akumulatora prądem o wartości 0,8 jego pojemności do czasu rozpoczęcia gazowania, a następnie zmniejsza się prąd do wartości 1/10 jego pojemności i ładuje się do oznak pełnego naładowania (np. akumulator 50Ah ładuje się prądem 40A do rozpoczęcia gazowania, a następnie prądem 5A); ładowanie to nie jest korzystne dla akumulatora i stosować je należy jedynie w wyjątkowych sytuacjach;
Oznaki pełnego naładowania - 3 pomiary wykonane w odstępach godzinnych wskazujące:
- stałą wartość napięcia na zaciskach (dla akumulatorów samochodów osobowych to 12-12,5V);
- stałą gęstość elektrolitu (1,27 ? 1,28 g/cm3);
- intensywne gazowanie.
Typowy akumulator samochodowy, złożony z 6 ogniw posiada:
- siłę elektromotoryczną = 12,6 V
- Minimalne napięcie (wskazujące na stan głębokiego rozładowania) - 11,8 V
- Prawidłowe napięcie ładowania - minimalne: 13,9 V - maksymalne 14,5 V
- Napięcie przeładowania - występujące w trakcie wydzielania wodoru > 14,7 V
- W przypadku rozładowania akumulatora celowe jest ładowanie go niskim stałym prądem do napięcia nawet 16,5 V