rozważania o CNC

Listopada 23, 2024, 11:08:47
Witamy, Gość. Zaloguj się lub zarejestruj.

Zaloguj się podając nazwę użytkownika, hasło i długość sesji
Strony: [1]   Do dołu
  Drukuj  
Autor Wątek: Do jazdy silnik KROKOWY  (Przeczytany 16079 razy)
MAAK
początkujący
*
Offline Offline

Wiadomości: 3


« : Września 01, 2011, 05:48:26 »

Witam
Chciałem zachęcić kolegów do budowy, przeróbek, silników, na krokowe  Mrugnięcie
Ostatnio coraz popularniejsze są pojazdy elektryczne i zastanawiam się czemu silnik krokowy nie jest stosowany w większych pojazdach ?
Z doświadczeń CNC wiemy ze silnik krokowy ma większą moc przy małych obrotach a na większych jego moc spada, więc powinien być idealny ? 
Silnik krokowy jest jednocześnie oszczędny i stosunkowo prosto nim sterować
Jego wadą podstawową do napędów jest trochę za mała prędkość maksymalna
Z moich doświadczeń wynika że im mniejsza odległość między biegunami tym mniejszy prąd i większa moc
Krokowy ma biegun szerokość ok 2 mm / 200 kroków trochę za dużo
W normalnych BLDC jest ok 12 - 48 kroków
100 - 75 powinno być idealnie na miejski napęd czyli będzie dwa razy większy prąd i szybkość ?
Zapisane
markcomp
Administrator
*****
Offline Offline

Wiadomości: 15134



WWW
« Odpowiedz #1 : Września 02, 2011, 10:07:55 »

... silnik krokowy ma większą moc przy małych obrotach a na większych jego moc spada,

no nie zupełnie tak...
silnik krokowy zasilany w określony sposób (ster + zasilacz) posiada zdolność do przyjęcia określonej energii..

w pierwszym obszarze charakterystyki silnika, dostarczana moc do silnika rośnie, aż do momentu osiągnięcia punktu szczytowego mocy... powyżej tego punktu, silnik już więcej energii nie potrafi zaabsorbować --- i dlatego powyżej "punktu szczytowania" moment silnika zaczyna szybko spadać; zgodnie z krzywą stałej mocy...

najlepiej stosować silnik w w pierwszym obszarze charakterystyki... do punktu "szczytowania"

niestety, ze względu na dużą ilość kroków (duża ilość biegunów) typowe silniki krokowe 200kr/obr są trudne do stosowania jako jednostki napędowe...  indukcyjność faz silnika w istotny sposób ogranicza zdolność do przyjmowania energii przy małych napięciach zasilania...

a dodatkowo ze względu na krokowość przekazywania energii można spodziewać się podobnych problemów przy przekazywaniu energii jak w silnikach diesla --- np. nieszczęsne koło dwumasowe (lub dawniej jednomasowe)
Zapisane

MARKcomp77

http://oferta.forum-cnc.pl/
Sterowniki.Silniki

MAAK
początkujący
*
Offline Offline

Wiadomości: 3


« Odpowiedz #2 : Września 03, 2011, 10:45:20 »

Tak dokładnie takie 200k/obr to stanowczo za dużo, lecz do wolniejszych pojazdów są już idealne np różne roboty, wózki
Oczywiście trzeba pamiętać aby nie zasilać taki silnik bez jazdy, bo szkoda marnować prąd lepiej użyć hamulca

Trzeba cofnąć się do początków tworzenia takich silników krokowych były różne wykonania ich konstrukcja mechaniczna różniła się miedzy sobą ale idea była ta sama
Wiadomo silnik krokowy wykonuje kolejne kroki lecz my w cnc najbardziej lubimy półkroki bo jest najmocniejsze przejście z jednego na drugi krok i ma moc
Najsłabsze miejsce jest miedzy biegunami, największa odległość dlatego podwójne zasilanie dwóch biegunów ( 200% mocy) wyrównuje tą siłę między biegunami
W silnikach BLDC wiruje pole magnetyczne przesunięte o 120st fazy lecz określonym czasie między biegunami jest tylko  ( 100% mocy) nie więcej
Sinusoida narasta na jeden biegun to na drugim tyle samo ubywa, czyli w środku między biegunami jest po 50% mocy na biegun, a to jest najsłabszy punkt silnika!
Siłę trzeba wyrównać żeby była jednakowa w każdym położeniu biegunów, niestety wszyscy uparli sie na sinusoidę  a z tym nie jest tak łatwo
Takie silniki krokowe jest bardzo prosto zrobić, nadają sią prawie wszystek stare byle były parzyste, oczywiście z większym biegunem 4-10 mm
Co ciekawa można robić różne kąbinacje dwu, trzy, cztery, pięć i więcej napisze celowo Głównych Biegunów ( to takie co mają tylko jedną cewkę na biegunie) żeby się nie myliło z fazami, pracą, krokami czy cewkami
Przy większych należy zachować ostrożność, pomyśleć dokładnie, zaplanować składanie takiego silnika bo można stracić palce!!!!!!!   Płacz
Moce są naprawdę spore to nie zabawki z małymi silniczkami
Nie nadają się do jazdy na luzie na większą odległość przynajmniej na prostej drodze bo z góry lub przy hamowaniu można nimi ładować
Dlatego trzeba zastosować sprzęgło tarczowe lub jednokierunkowe
W sterownikach nie jestem mocny jak zrobić tani i prosty Starownik na spore prądy 100-500 A ?
Zastanawiam się np. nad osobnym mosfecie na jeden biegun mosfety można mocować do silnika żeby było mniej przewodów i chłodzić wszystko jednym wentylatorem, powinno być taniej i prościej ?
Można z generatora albo z enkodera lub robione czujniki hall w pętli zamkniętej ?
Zapisane
Strony: [1]   Do góry
  Drukuj  
 
Skocz do:  


Powered by SMF 1.1.4 | SMF © 2006-2007, Simple Machines LLC
Manuscript design by Bloc Strona wygenerowana w 0.05 sekund z 19 zapytaniami.