Tytuł: FAQ: często zadawane pytania na temat parametrów i sterowania silnikami Wiadomość wysłana przez: markcomp Września 02, 2007, 10:24:43 FAQ
często zadawane pytania na temat parametrów i sterowania silnikami Tytuł: Odp: FAQ: często zadawane pytania na temat parametrów i sterowania silnikami Wiadomość wysłana przez: markcomp Września 02, 2007, 10:27:33 Jakim napięciem jest zasilany silnik 8.5Nm w połączeniu równoległym (6A) i szeregowym (3A) ?
w tabelce: (http://www.2a.pl/~mark/cnc/86H118-6008-parametry-m.gif) są podane: prąd i rezystancja... zgodnie z prawem ohma R=U/I stąd => U=R*I czyli dla połączenia równoległego 6A i 0.5ohms => U=3V dla szeregowego... 3A i 2ohms => U=6V oczywiście podczas "poważnego" sterownia stosuje się czoper (w sterowniku) którego zadaniem jest jak najszybsze "zmuszenie" silnika do zadanej magnetyzacji... czyli do osiągnięcia zadanego prądu... jedynym czynnikiem jaki może przyśpieszyć osiągnięcie w jak najkrótszym czasie zadanego prądu to NAPIĘCIE... lepsze... zapewniające szanse na wyższe prędkości silnika są sterowniki zasilane z jak najwyższego napięcia... np. dla silnik 8.5Nm moim ulubionym sterownikim jest M880 on może być zasilany nawet 90V!!!... jego prędkości są wtedy dużo wyższe niż przy zasilaniu np. 35V z powodu powszechnego stosowania dziś czoperów (choppers) w sterownikach nie wspomina się już o napięciach, ponieważ wartość ta niema znaczenia.... w sterowniach kontrolowany jest jedynie prąd - z którego wynika moment silnika a wyliczona wartość napięcia... dotyczy stanu ustalonego... i gdyby ktoś chciał takim napięciem wymusić w silniku przepływ prądu znamionowego... to czekał by bardzo długo na prąd znamionowy w uzwojeniu ponieważ proces "ładowania" prądem indukcyjności ma charakter asymptotyczny tj. czas osiągnięcia DĄŻY DO NIESKOŃCZONOŚCI - czyli dość długo ;) Tytuł: dlaczego napięcie sterownika jest wyższe od napięcia znamiona na silniku? Wiadomość wysłana przez: markcomp Października 21, 2007, 08:28:42 dlaczego napięcie sterownika jest wyższe od napięcia znamiona na silniku?
Cytuj w jaki sposób można by sterować silnikiem (3,86V; 2,1A). Chodzi mi o układy typu A3977, A3986 lub L62XX. Konkretnie to zagubiłem się w momencie gdy przeczytałem przy jakich napięciach pracuje ten silnik. Wartości te sa grubo poniżej dolnych granic zasilania w/w układów. Rzecz jasna można (a nawet trzeba) osobno zasilić część logiczną i wykonawczą, ale jak tu zastosować jakiś H-bridge przy takim napięciu? Przecież MOSFETy w zyciu mi nie ruszą przy napięciu drenu 3,86V (wstępnie założyłem, że silniki bede wykorzystywał w konfiguracji bipolarniej- szeregowej: 3,86V; 2,1A). napięcie i prąd znamionowy silnika dotyczy stanu ustalonego... podczas realnego sterowania - stabilizowany jest prąd (->moment siły).... stabilizowany metodą impulsową - zwaną czoperowaniem... dlaczego impulsowo? uzwojenia silnika mają pewną indukcyjność - a to oznacza, że po przyłożeniu napięcia do cewki.... prąd zaczyna powoli narastać... niestety tempo narastania jest niskie - i jest istotnym czynnikiem ograniczającym szybkość silnika... szybkość narastania prądu można przyśpieszyć podwyższając znacząco napięcie... jednak trzeba odłączyć napięcie w momencie w którym zostanie osiągnięta wartość znamionowa prądu silnika (cewki) - tak mniej więcej działa czoper który znajduje się w 99.99% współczesnych sterowników... (http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/currentf/4.gif) na rysunku widać porównanie szybkości narastania prądu... od sposobu wymuszania prądu... polecam stronę akademicką... pana Jonesa http://www.cs.uiowa.edu/~jones/step/current.html wracając do dyskusji o napięciach... warto jest stosować silniki o niskiej indukcyjności a sterowniki o wysokim napięciu to poprawia szybkość silnika przykład: silnik 1.9Nm o prądzie 2.8A - przy sterowaniu na M542 zasilanym ok. 46V - maksymalna szybkość silnika przy braku utraty kroków... przy braku obciążenia... przy sterowaniu z mach2/3 i wykonywaniu programu spirala (stała oscylacja prędkości od max do zera) silnik 2.8A - uzyskuje ok. 7-8obr/sek silnik 1.9Nm inaczej uzwojony, w połączeniu równoległym mający niższą indukcyjność... ale wyższy prąd 4.2A osiągnięty został w powyższym teście wynik ok. 12obr/sek!!! :) oczywiście podobną poprawę można by osiągnąć przez podwyższenie napięcia zasilania - jednak sterowniki na wyższe napięcia są dużo droższe :( na temat osiągów silników... pewnych stałych relacji można znaleźć wykresy: http://forum-cnc.pl/index.php?topic=42.0 |