rozważania o CNC

ELEKTRONIKA CNC => STEROWNIK => Wątek zaczęty przez: markcomp Września 29, 2009, 10:48:54



Tytuł: moment silnika w zależności od podziału kroku
Wiadomość wysłana przez: markcomp Września 29, 2009, 10:48:54
moment silnika w zależności od podziału kroku



w sterowniku bez ukrytych tajemnic - np. A3977, imt901/ta8435, lmd18245
taka zalezność istnieje

głównym czynnikiem ograniczającym moment silnika krokowego przy wzroście prędkości jest indukcyjność faz...

indukcyjność - to miara "niechęci" prądu do narastania
brak szybkiego przemagnesowaywania w silniku krokowych - doprowadza do nie pełnej magnetyzacji faz -> co w konsekwencji prowadzi do spadku momentu silnika

patrząc na oscyloskop na prąd fazy silnika przy wzroście prędkości (sterowanie mikrokrokowe)

(http://www.2a.pl/~mark/cnc/krok25600.jpg)

sinusoida zaczyna chudnąć - a chudnięcie to brak pełnej magnetyzacji...
w pewnym momencie sinusoida zamienia się w trójkąt...

(http://www.2a.pl/~mark/cnc/krok25600-za_szybko.jpg)

a potem amplituda trójkąta zaczyna maleć... wtedy moment maleje już bardzo szybko...



przy sterowniu pełnokrokowym - prędkośc maksymalna będzie wyższa
ponieważ wymuszenie magnetycacji jest silniejsze
sinusoida (przy sterowniu mikrokrokowym) zaczyna chudnąć
a prostokąc (przy sterowaniu krokowym) dopiero zaczyna przypominać "grubą" sinusoidę

w zakresie większych prędkości - sterownie pełnokrokowe zapewnia pełniejszą magnetyzacje
a co za tym idzie - wolniejszy spadek momentu



w bardziej złożonych sterownikach (m542, m880)... co widać w osiągach
stosowane są różne "sztuczki" aby poprawić prędkość maksymalną przy sterowniu mikrokrokowym...

jedna ze znanych sztuczek - to tzw. morfing kroku
polega to na przełączeniu sterowania mikrokrokowego na prełnokrokowe powyżej pewnej prędkości...