Tytuł: moment silnika w zależności od podziału kroku Wiadomość wysłana przez: markcomp Września 29, 2009, 10:48:54 moment silnika w zależności od podziału kroku
w sterowniku bez ukrytych tajemnic - np. A3977, imt901/ta8435, lmd18245 taka zalezność istnieje głównym czynnikiem ograniczającym moment silnika krokowego przy wzroście prędkości jest indukcyjność faz... indukcyjność - to miara "niechęci" prądu do narastania brak szybkiego przemagnesowaywania w silniku krokowych - doprowadza do nie pełnej magnetyzacji faz -> co w konsekwencji prowadzi do spadku momentu silnika patrząc na oscyloskop na prąd fazy silnika przy wzroście prędkości (sterowanie mikrokrokowe) (http://www.2a.pl/~mark/cnc/krok25600.jpg) sinusoida zaczyna chudnąć - a chudnięcie to brak pełnej magnetyzacji... w pewnym momencie sinusoida zamienia się w trójkąt... (http://www.2a.pl/~mark/cnc/krok25600-za_szybko.jpg) a potem amplituda trójkąta zaczyna maleć... wtedy moment maleje już bardzo szybko... przy sterowniu pełnokrokowym - prędkośc maksymalna będzie wyższa ponieważ wymuszenie magnetycacji jest silniejsze sinusoida (przy sterowniu mikrokrokowym) zaczyna chudnąć a prostokąc (przy sterowaniu krokowym) dopiero zaczyna przypominać "grubą" sinusoidę w zakresie większych prędkości - sterownie pełnokrokowe zapewnia pełniejszą magnetyzacje a co za tym idzie - wolniejszy spadek momentu w bardziej złożonych sterownikach (m542, m880)... co widać w osiągach stosowane są różne "sztuczki" aby poprawić prędkość maksymalną przy sterowniu mikrokrokowym... jedna ze znanych sztuczek - to tzw. morfing kroku polega to na przełączeniu sterowania mikrokrokowego na prełnokrokowe powyżej pewnej prędkości... |