Czy jest możliwość przerobić na sterownik mikrokrokowy ? Jakie tranzystory byłyby wymagane ?
O ile dobrze rozumiem pytanie chodzi o sterowanie silnikiem bipolarnym, niestety to wymagałoby mostka typu H, którego w tym sterowniku nie ma. Jednak w nowym oprogramowaniu da Atmegi zawarta jest praca pół-krokowa, zaczerpnięta z manuala sterowanika L297.
Dodatkowo zmienione zostaną diody na 1N5402, tak aby zapobiec ich uszkodzeniu przez prąd relaksacyjny oraz tranzystory na BD437 o maksymalnym prądzie ciągłym 5A.
Odrobinę zmieniona została płytka główna, poniżej foto pcb oraz już zrobionej i polutowanej płytki.
przedstawiony sterownik kusi prostotą
są pytanka:
1) podany prąd maksymalny - to wartość graniczna BD175, w jaki sposób jest ustalany prąd maksymalny? (jedynie przez rezystor stratny)
2) z jakimi silnikami był testowany sterowniczek?
3) czy były próby sterowania czoperowego? (jednak brak obwodu odczytywania prądu)
Ad 1. Tak, jest to prąd maksymalny dla BD175. Na chwilę obecną pracuję nad zasilaniem podobnym do czoperowego.
Ad 2. Silniki Mabuchi z allego
na moją maszynkę wystarczy. Jednak nie za szybko to może pracować.
Ad 3. Sterowanie czoperowe w moim przypadku nie do końca będzie czoperowe, gdyż nie wykorzystuję urządzonka o nazwie chopper (przetwornica DC/DC). Zamiast tego zastosowałem zasilanie z wyższego napięcia (12V) i wprowadziłem ograniczenie prądowe układami LM317T i ustaliłem wartość na 2A. Przy takim zasilaniu poprawiła się znacząco praca silnika na wyższych obrotach, jednak jeszcze to testuję. Zastanawiam się czy nie będzie problemów w momencie zasilania dwóch uzwojeń, gdyż w trakcie pracy półkrokowej istnieje
zagrożenie mocnego grzania się silnika. W trakcie pierwszych testów, napięcie na uzwojeniach przy 2A ustaliło się na poziomie 5.5V i 2.8V (pełen krok i półkrok). Oczywiście na postoju. Daje to jakieś 11W i niecałe 6W więc nie powinno być tragedii. Gorzej z radiatorem dla układów LM317, gdyż pozostała moc będzie odkładać się na nich, a jeśli dobrze liczę to moc przeznaczona na jeden silnik to ~24W (12V/2A). Zapomniałem wspomnieć że każdy silnik ma swojego LM'a, a więc będą 3 grzałeczki
Schemacik układu zasilania:
A cała moja maszynka to takie ustrojstwo: