rozważania o CNC

ELEKTRONIKA CNC => ZASILACZ => Wątek zaczęty przez: markcomp Listopada 26, 2005, 01:11:08



Tytuł: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: markcomp Listopada 26, 2005, 01:11:08
Najczęściej zadawane pytania o zasilaczach silnków krokowych

1. Jak może/powinien wyglądać?
2. Na co należy zwracać uwagę?
3. Co może się łatwo popsuć ?
4. Jak oszacować wymagane partametry (moc, prąd, napięcie)?
5. Czy potrzebna jest właściwa sekwencja startowa zasilacz mocy?
6. Czy warto stosować zasilanie stabilizowane?
7. Jaki tani transforamtor można zastosować?


Tytuł: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: triera Grudnia 03, 2005, 03:24:09
Informacje na temat:
http://www.imshome.com/app_powersupply.html

Sterowniki mikrokrokowe

Zasilacz stabil.
- minimalne napięcie w zakresie napięć sterownika
- maksymalne napięcie: maksym. napięcie sterownika minus "back EMF".
- minimalny prąd znamionowy równy lub większy niż (1/2 prąd ster.)+1.

Zasilacz niestabilizowany:
- minimalne nap. znamionowe równe lub większe niż:
  (min. napiecie pracy sterownika)x1,5.
- maksymalne napięcie: maksym. napięcie sterownika minus "back EMF".
- prąd równy lub większy 1/2 prądu sterownika
- na każdy amper przynajmniej 200uf

Dla pracy półkrokowej, minimalna wartość prądu nie 1/2 a 3/4.

Na stronie IMS napisali oczywiście trochę więcej...

Są to naprawde minimalne wartości prądów,
które musi dostarczyć zasilacz.
W moich ploterach 4700uF na 1,7A możliwie blisko sterownika
+ osobne mostki prostownicze na każdy sterownik z 4700uF każdy.
Konfiguracja sprawdzona oscyloskopem (i na ucho...;))

Nie próbowałem jeszcze sekwencji włączania zasilacza (prąd ładowania
baterii kondensatorów). W najnowszej maszynie będzie to chyba konieczność (pobór prądu ponad 10A), przykłady zasilaczy:
http://www.nc-step.de/download-e.html

Dla małych prądów można stosować zasilacze 24V DC
z dużych drukarek igłowych (u mnie z Seikoshy,
3 lat zasilają 2xsilniki 1A + elektromagnes 2A).
Są one przeznaczone do zasilania obciążeń indukcyjnych
(silniki + napęd igieł).

Jednak najlepiej sprawdzają się zasilacze niestabilizowane.

Warto rozważyć transformator sieciowy w osobnej obudowie.
Urządzenie jest zasilane wtedy np. 24V AC - jeśli maszyna
jest na sprzedaż, nie wchodzi w zakres niskich napięć (od 48V)
w znaczeniu CE. Są dostępne też sieciowe transformatory ochronne
właśnie 24V, Breve-Tuvasson do 26A. Dla własnych potrzeb,
doskonałym rozwiązaniem są toroidy (mają "sztywną" charakterystykę, moc powinna być 2x zapotrzbowanie).

Na koniec: przekaźniki wyłączające zasilanie urządzenia po dojechaniu
do limit + ESTOP. Jest to jedno z wymagań Dyrektywy Maszynowej.
Rozsądne dla własnego bezpieczeństwa. Opis też w manualu MACH2.
U mnie działa też limit softwarowy.


Tytuł: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: markcomp Grudnia 03, 2005, 05:04:30
Back EMF

jaką wartość zwrotu należało by w rozważaniach przyjąć ?

podobno jedynie pare woltów... ale nigdzie takiej dokłądnej informacji nie można znaleść - pewnie dlatego, iż dla każdego silnika "zwrot" może być inny :(

ale problemy nimi powodowane są całkiem realne !

np. pod stwierdzeniem allegro w opisie A3977
Cytat: allegro
35 V. This must not be exceeded under any circumstances.
kryje się realne ryzyko zniszczenia sterownika

okazuje się, iż układ się pali przy zasilaniu z zasilacza niestabilizowanego 34V (potwierdził Darek)... Back EMF to oczywista przyczyna

aby się przed TYM zabezpieczyć są dwie metody:

1. obniżyć napięcie zasilania... i tu pojawia się problem
bo z jednej strony chcemy wycisnąć jak najwięcej z silnika - czyli chcemy zasilać go możliwie wysokim napięciem
a z drugiej strony - jest nie jasno określone zwracanie z silnika :(
więc o ile dokładnie obniżyć ;(

2. zastosować wzmocnioną diodę zenera w celu obcinania wyskoków napięcia na linii zasilania powodowanych Back EMF

(http://www.2a.pl/~mark/cnc/dioda_zenera.png)

oczywiście ten zener.. powinien pracować powyżej napięcia zasilania... i brać na siebie jedynie część zwrotów


Tytuł: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: triera Grudnia 04, 2005, 12:43:28
Również szukałem usilnie odpowiedzi na to pytanie.
W Polsce dla "back EMF" używany jest termin "stała napięciowa".
Jest ona zależna od konsrukcji silnika,
i w zasadzie należy do danych katalogowych,
które powinny zostać podawane przez producenta.
Jednak z różnych przyczyn, do tej pory takowych nie znalazłem:(

Dla silników krokowych:
Ke=V/(ksteps/s)

czyli można obliczyć tę stałą, obracając wałem silnika z określoną
prędkością (kilokroków/srekundę) i mierząc generowane napięcie.

Pewnym zastępczym zabezpieczeniem sterownika
jest naprawdę dużo uF, tak aby można "upchnąć" energię
zwracaną przez silnik w trakcie hamowania.

Jakiś czas temu, na Yahoo znalazłem schemat "bezpiecznika":
RETURNED ENERGY DUMP.
Kiedy prąd przepływa z zasilacza do silnika, nie dzieje się nic,
jeśli zmieni się kierunek przepływu prądu na przeciwny, zostaje skierowany na masę. Mogę podesłać pdf...

Wartościowy link:
http://www.geckodrive.com/photos/Step_motor_basics.pdf




[/img]


Tytuł: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: markcomp Grudnia 04, 2005, 11:21:44
pozwolę sobie zamieścić schemat układu:

RETURNED ENERGY DUMP

(http://www.2a.pl/~mark/cnc/energy_dump.png)

oraz coś jeszcze z yahoo ;)

POWER SHUNT

(http://www.2a.pl/~mark/cnc/power_shunt.png)

te układy mają jedną małą wadę... nie są małe ;)
trudno je umieścić na malutkiej płytce sterownika :(
zener udaje się utknąć


Tytuł: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: markcomp Grudnia 04, 2005, 11:31:33
Cytat: "triera"

Wartościowy link:
http://www.geckodrive.com/photos/Step_motor_basics.pdf


bardyo dobry opis (też stosuję):

-przystępna teria silników krokowych
-zasilacze... bardzo praktycznie

i pare innych ciekawostek

warte przeczytania


Tytuł: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: markcomp Stycznia 08, 2006, 05:37:54
Cytat: "triera"
znalazłem alternatywny układ - z opisem i przykładem umieszczenia:
http://www.maccon.de/FTPROOT/Technologie-Handbuch_2.pdf
str.22 - fig 4.9 i 4.10


zobaczmy obrazki ;)

(http://www.2a.pl/~mark/cnc/4.9.current_flow.png)

przepływ prądu w stopniu mocy sterujacym uzwojenie silnika

(http://www.2a.pl/~mark/cnc/4.10.power_dump.png)

układ power dump - pochłaniacz nawyżek energii


Tytuł: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: markcomp Stycznia 08, 2006, 06:05:45
Cytat: "triera"
ST produkuje coś na rzeczy - układ zabezpieczający baterie/aku
przed impulsami zwrotnymi z silnika:
http://www.st.com/stonline/products/literature/ds/5483/rbo08.pdf
- jest gotowy, monolityczny


(http://www.2a.pl/~mark/cnc/RBO.png)
układ RBO


Tytuł: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: markcomp Stycznia 08, 2006, 10:31:08
(http://www.2a.pl/~mark/cnc/zas01.png)

prosty zasilacz z układem wolnego startu... oraz diodami (BYW29)usprawniającymi szybkie doładowywanie kondensatora C1


Tytuł: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: triera Stycznia 08, 2006, 11:56:24
Obecnie w motoryzacji wprowadza się nowy standart napięć: 42V
Ilość i moc urządzeń montowanych w samochodach zaczęła wykraczać
poza możliwości 12V a oszczędności na miedzi w kablach (prądy)
też są nie do pogardzenia.... (np. napęd pompy hydraulicznej układu wspomagania kierownicy  600W = 50A przy 12V).
Warto przeszukać strony producentów elektroniki motoryzacyjnej
- może są gotowe rozwiązania w zakresie napięć nas interesujących.


Tytuł: Odp: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: triera Kwietnia 19, 2007, 11:45:25
Przy skrajnych napięciach pomaga
b. intensywne chłodzenie 'ic sterownika.
Poza wentylatorem, układy IMT901 przykręcam
poprzez podkładkę izolacyjną/termoprzewodzącą
do aluminiowego korpusu plotera,
uzyskując radiator o masie nawet 20kG...
Napięcie zasilające + silnik 34V/1,7A  (IMT może max. 40V).
Scalaki są ledwo ciepłe.


Tytuł: Odp: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: markcomp Kwietnia 19, 2007, 12:03:46
układy IMT901 przykręcam
poprzez podkładkę izolacyjną/termoprzewodzącą
do aluminiowego korpusu plotera

a dodatkowo przyjemniej jest dotykać maszyny lekko podgrzanej ;)
jakiś czas temu dotarło do mnie parę sztuk ta8435
http://smf.cnc.p9.pl/index.php?topic=408.0

i zapewne zrobię sobie do nich pcb... widziałem ostatnio ciekawy patent na przylutowanie takiego - otóż jest on równolegle do pcb.. tak że nogi jednego rządka są lutowane po jednej stronie pcb... a drugiego rządka po drugiej stronie. Dzięki takiemu ułożeniu do radiator (lub ramy maszyny) scalak i pcb są przykręcane równocześnie



Tytuł: Odp: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: markcomp Grudnia 16, 2010, 09:39:59
RETURNED ENERGY DUMP.

to właśnie ten prosty układzik:
(http://www.2a.pl/~mark/cnc/energy_dump.png)

http://www.geckodrive.com/upload/returnedenergydump.pdf


Tytuł: Odp: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: markcomp Czerwca 16, 2016, 12:38:22
Cytat: pytajćy
...gdybym zastosował 3 zasilacze impulsowe? U mnie w firmie jest takie połączenie w ploterze laserowym. Chodzi mi o to ze jeden zasilacz by zasilal każdy z układów silnik sterownik z osobna?

Zasilacze impulsowe, zwłaszcza w wersji ekonomicznej awaryjne... w połączeniu z obciążeniem impulsowym (silnik sterownik), awaryjność wzrośnie :(

Warto jest widzieć, że silnik podczas hamowania zwraca energie do zasilacza (silnik pracuje wtedy jako prądnica)... Dlatego, nastąpi wzrost napięcia w zasilaczu podczas hamowania... Ten wzrost napięcia może "zdziwić" zasilacz impulsowy, który pracuje jako stabilizator napięcia  - i to daje szansę na awarię...

Ze względu na wzrost napięcia podczas hamowania, w zasilaczu warto dać na wyjściu DUŻY bank kondensatorów...

większa pojemność - mniejszy wzrost napięcia podczas hamowania...

=> warto jest mieć jeden zasilacz dla wszystkich osi, z możliwie DUŻĄ pojemnością na wyjściu (np. 40000uF).

Ja preferuje zasilacz prosty "jak drut"... w którym awaria jest BARDZO mało prawdopodobna... trafo - prostownik - kondensator + ew. układ zabezpieczający przed zbytnim wzrostem napięcia...


Tytuł: Odp: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: Artur Sierpnia 23, 2016, 08:32:54
Ze względu na wzrost napięcia podczas hamowania, w zasilaczu warto dać na wyjściu DUŻY bank kondensatorów...

większa pojemność - mniejszy wzrost napięcia podczas hamowania...

=> warto jest mieć jeden zasilacz dla wszystkich osi, z możliwie DUŻĄ pojemnością na wyjściu (np. 40000uF)

Czy możliwe jest zakupienie gdzieś gotowego modułu kondensatorów spełniających powyższe zadanie?


Tytuł: Odp: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: markcomp Sierpnia 23, 2016, 09:50:32
Cytuj
Czy możliwe jest zakupienie gdzieś gotowego modułu kondensatorów spełniających powyższe zadanie?

tak... oczywiście... np. coś takiego:

(http://markcomp77.p9.pl/img/nadrutach-2xNdc856-05.jpg)
(http://markcomp77.p9.pl/img/2xNdc856-tokarnia_na_drutach--08.jpg)
(http://markcomp77.p9.pl/img/3_ndc856__3_4.5Nm__06.jpg)
(http://markcomp77.p9.pl/img/4xMdc860-09.JPG)
(http://www.markcomp77.p9.pl/img/3x543-02.jpg)
(http://www.markcomp77.p9.pl/img/3xm542-03.jpg)


Tytuł: Odp: FAQ: ZASILACZ SILNIKA KROKOWEGO
Wiadomość wysłana przez: Jagoda Listopada 18, 2016, 12:22:56
To przynajmniej tyle ma się z głowy w przypadku takiego urządzenia.  :P